måndag 13 februari 2012

Birthdaycake!

Nu är födelsedagstårtan klar! En rosa med lila prickar och en drake till min finaste stora lilla Isac!


Jag blev väldigt nöjd faktiskt! För att vara första gången jag pysslar med marsipan och dekoration så blev det bra tycker jag.  Men uh vad jag kommer ligga i sockerkoma efter imorn! Satan i gatan vad söt den är! Ja, innuti alltså :P Fyllingen blev daimfluff och hallonmousse. Skulle egentligen ha rårörda hallon och blåbär för att bryta av det söta men hittade inte asken med bären som karln i huset hävdar att han har köpt?
Tårtbotten gjorde jag själv den här gången . Annars fuskar  jag alltid och köper färdigt. Jag följde det här receptet på tårtbotten och det var MYCKET godare än den färdigköpta! Nu fattas det bara ljus till tårtan och ballonger. :)

Fyllning:
Hallonmouse: Står på paketet. En påse med 1,4dl mjölk. Vispas i 3min och sen får den stå i kylen i en halvtimme.
Daimfluff: 3dl vispgrädde, 180-200g daim. Värm grädden, den får INTE koka! Krossa daim och lägg i. Rör om tills daimen har smält. Häll i en skål och ställ i kylen i minst 6 timmar. (över natten är smidigast) Sen är det bara att vispa som vanlig vispgrädde.

1:a lagret daimfluff, 2:a hallonmousse. Tog moussen överst också då det blev en del över.
Jag köpte en färdig ofärgad tub marsipan och en röd och en blå hushållsfärg. delade upp marsipanen och provade mig fram med kulörena. Prickarna stansade jag ut med våra förlovningsringar. Jepp... det står förlovningsringar ^^ Dom hade perfekt storlek ju! :P Och draken/dinosaurien (?) skar jag ut efter hur jag ville ha den. Taggarna är lakritsströssel som jag har köpt på lagerhaus.

Nu får det gärna bli tisdag så jag får smaka på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar